Mindfulness · Self-growth

Probléma-fókuszált egerek vs. megoldás-fókuszált macskák

Hogy őszinte legyek, van pár dolog, ami aggaszt mostanában és valós mentális gyakorlatot igényel az, hogy átállítsam a módot, ahogyan az elmém ösztönösen is megközelíti azokat. Ugyanis van ez a kapcsoló, amivel csatornát lehet váltani a megállás nélkül harsogó képernyőn, de ezt a kapcsolót nem lehet csak úgy megtalálni; létre kell hoznod azt.

Nem vagyunk egerek, akik nem tudnak védekezni a macska karmai elől, mert az gyorsabb, erősebb, hatalmasabb és mert különben is, ez a természet törvénye. Ugyanis amikor egy helyben vergődünk a problémáinkkal és nem látjuk a kiutat belőlük, akkor az egér szerepében vagyunk, akivel a macska még órákig játszik, miután megfogta. Az egér sorsa már meg van pecsételve, mégsem tud semmit sem tenni, csak megadni és alávetni magát, saját megoldhatatlan helyzetén siránkozva. Ilyen, amikor probléma-fókuszáltak vagyunk.

De amikor a megoldásra fókuszálsz, akkor te vagy a macska, aki utána vetődik az összes egérnek, és bár három elmenekül, a negyediket elkapja. Próbálkozik. Láttál már egy macskát azon puffogni, hogy nem sikerült elkapnia egy egeret, ezért már nem is próbálkozik többet/ő nem elég jó macska/az egész világ ellene van? Na ugye. Mert neki ez – többek között – egy játék. Vagy legalábbis tudja játékosan venni azt. Kihívásként. Ha éppen nem sikerül, az csak egy meghívás arra, hogy mégjobban, mégkitartóbban próbálkozzon. Bizonyos szemszögből az élet is ilyen: tele akadályokkal, kihívásokkal, egérfogókkal, kudarcokkal, próbálkozással és.. játékkal. Játékossággal. Mert minden egy kicsit izgalmasabb (és elviselhetőbb!), ha úgy állsz hozzá, mintha társasjátékot játszanál. Vannak ugye tétek, nyereségek, veszteségek és sok fejtörő. Nyersz vagy veszítesz, a végén úgyis csak játék az egész.

Ez az apró szerep a különbség a probléma-fókuszált és a megoldás-fókuszált hozzáállás között. Természetesen én sem vagyok mindig a macska szerepében, sőt. De minden ilyen esetben felismerem azt, hogy mit lehetne legközelebb másképp, higgadtabban, pozitívabban. És ez már nem egy egér-tulajdonság, ez haladás.

pexels-photo-large

A kulcsfontosságú lépés a megoldás-fókuszált attitűdhöz: azonosítsd a problémát. 

Gretchen Rubin Boldogságterv (The Happiness Project) c. könyvében (magasan ajánlott!) ez az írónő egyik „személyes parancsolata”. Azaz, amikor valami zavar, frusztrál vagy idegesít, kérdezd meg magadtól: Mi is pontosan a probléma itt? Bár elég nyilvánvalónak tűnik, hiszen hogy lehet az, hogy problémám van és nem tudom, mi az? De van ez így, ugyanis legtöbbször nem vesszük a fáradságot, hogy leássunk egy-egy aggály legmélyére és hogy minden szemszögből megvizsgáljuk azt.„Rájöttem, hogy belenyugodtam bizonyos problémákba vagy irritáló tényezőkbe akár évekre is, mert nem vizsgáltam meg a probléma valós lényegét és így nem láttam módot a megoldásra. (…) Most már arra utasítom saját magam, hogy feltegyem mindig a kérdést: Mi idegesít engem? Miért nem működik valami? Mi itt a probléma?”

Mindig van valami ok. Azon pedig szinte mindig lehet – ha csak egy aprónyit is – változtatni. És ez az apró változás többnyire elég is, hogy megoldódjon. Miau.

A photo by Sarah Dorweiler. unsplash.com/photos/kjERLXaHjXc

Advertisements

4 thoughts on “Probléma-fókuszált egerek vs. megoldás-fókuszált macskák

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s